PIM: Optimer dine produktdata til omnichannel marketing og e-commerce

PIM - Product Information Management 

Giver dig det optimale grundlag for markedsføring på tværs af kanaler.

 

PIM som basis for omnichannel marketing og e-commerce

Product Information Management kan være den brik, din virksomhed mangler for at øge salget på en globaliseret markedsplads, hvor hastigheden konstant øges. PIM er især værdifuld, hvis du arbejder med omnichannel marketing og e-commerce. Med et PIM-system har du kun en central kilde til alle informationer om dine produkter.

Med Product Information Management kan du:

  • samle, styre og modellere informationer om produkter i et centralt system
  • integrere til andre systemer, fx ERP og CRM
  • publicere produktinformation effektivt og hurtigt i alle relevante markedsføringskanaler

PIM er en kraftfuld motor for omnichannel marketing og e-commerce. Mediaworkers kan hjælpe dig med Product Information Management baseret på PIM-systemerne Perfion og inRiver. Lad os starte processen med at lave en analyse af, hvilke gevinster, netop din virksomhed kan få ved en PIM-løsning. 

Kontakt os om en PIM-analyse

PIM sikrer konsistent og hurtig information om dit produkt

Din kunde læser ofte om dit produkt flere gange, før hun køber. Måske ser hun først en annonce og dagen efter en plakat ved stoppestedet. Er hun interesseret, søger hun på nettet og finder produktet i din webshop. Hun læser endnu en gang – og køber endelig dit produkt.

Det er vigtigt for kundens beslutning om at købe, at informationerne om dit produkt er konsistente, uanset hvor hun møder dem. Og det er vigtigt for din forretning, at du kan håndtere og publicere produktinformationer fleksibelt og hurtigt på tværs af både digitale og trykte kanaler. Hvis virksomheden arbejder på flere markeder, i flere lande og på flere sprog, er det endnu mere vitalt. Det er den udfordring, PIM hjælper dig med at løse.

Produktinformation til e-commerce

PIM reducerer dine omkostninger

Hvis informationerne om dine produkter ligger i mange forskellige systemer, er der en risiko for, at din virksomhed bruger mange ressourcer på at styre dem. Dem kan du reducere med et PIM-system

Informationerne kan fx være produktbeskrivelser på flere sprog, teknisk dokumentation, tegninger, fotos, video m.m. Det kan også være attributter til produkterne som farve, størrelse og materiale, eller de indbyrdes relationer mellem produkterne, som fx forskellige sortimenter. Eller mange andre egenskaber, som er specifikke for dine varer og dine markeder.

I mange virksomheder er disse typer af informationer fordelt på mange forskellige systemer, som bliver administreret af forskellige afdelinger. Det kræver derfor mange ressourcer og meget tid at hente informationerne frem, styre og berige dem - og publicere dem på flere kanaler. Ofte er processerne ikke koordinerede, de overlapper hinanden og mange af dem kræver manuelt arbejde.

PIM strømliner processerne og reducerer de ressourcer, du bruger både på at vedligeholde, søge og publicere informationer om dine produkter.

PIM kan integreres med dine andre systemer

Integrer PiM med andre systemer

Du kan integrere et PIM-system med andre centrale systemer i din virksomhed, fx ERP- og CRM-systemer.

Eksempel på gevinster ved PIM: Kataloget

En virksomhed har et katalog over deres produkter. Det indeholder priser og en del – men ikke alle – informationer om produkterne.

Kataloget udkommer i en trykt version en gang om året. Den digitale version er tilgængelig på websitet. Marketingafdelingen står for det trykte katalog og webredaktøren for websitet. To adskilte processer.

Har produktchefen eller salgschefen ændringer til produkter eller priser, opdaterer de dem i virksomhedens systemer til ERP eller CRM. De sender dem desuden både til webredaktøren og marketing.

Webredaktøren opdaterer straks informationerne på websitet. Men marketing arbejder kun på det trykte katalog i en måned hvert år. De bruger meget af tiden på at få overblik over informationerne og sikre sig, at de er opdaterede. Når grafikeren har sat kataloget op, bruger produktchefen og salgschefen flere dage på at læse korrektur på kataloget, før det er klar til tryk.

Hvis virksomheden indfører en integreret PIM-løsning, kan den spare ressourcer til en række processer og opnå nye muligheder for effektiv og hurtig markedsføring:

  • Cheferne vedligeholder kun data i deres egne fagsystemer, fx ERP- eller CRM-systemer
  • Data overføres automatisk fra fagsystemerne til PIM-systemet
  • Webredaktøren opdaterer ikke længere produktdata, da de automatisk kommer fra PIM-systemet
  • Marketing bruger meget mindre tid på kataloget, de trækker alle informationer fra PIM-systemet
  • Cheferne sparer tid til korrektur, da informationerne kommer fra deres egne fagsystemer
  • Kortere time to market – det er langt hurtigere at markedsføre på tværs af kanaler
  • Nemmere at opdyrke nye markeder – det er enkelt at skræddersy materiale til nye markedssegmenter

Lad Mediaworkers hjælpe dig med at etablere PIM

Vi hjælper dig i hele processen med at etablere et PIM-system i din virksomhed – og med at integrere det med både dine fagsystemer og din omnichannel marketing.

Det er ingen hemmelighed, at det koster mere end en systemlicens at opnå fordelene ved Product Information Management. Du skal være klar til at investere ressourcer i processen frem til en køreklar systemløsning og løbende at arbejde med dine data og processer. Men det er vores erfaring, at PIM er en god investering i fremtiden for din virksomhed. 

Perfion eller inRiver PIM

Mediaworkers er certificeret Perfion Partner, men har også erfaring med implementering af inRiver.

Få mere at vide om Perfion eller bliv klogere på inRiver.

Få overblik over gevinsterne ved PIM i netop din virksomhed

Lad os lave en analyse af hvilke gevinster, netop din virksomhed kan få ved at investere i en PIM-løsning. Vi laver en grundig analyse af den nuværende situation for produktinformationer i din virksomhed. Derefter estimerer vi, hvilke besparelser og forbedringer i processer, du kan opnå ved at indføre Product Information Management.

Kontakt os om en PIM-analyse

Bjarke Bliksted Andersen

Customer Success Manager

Bjarke@mediaworkers.dk

Tlf. 7734 7026

 

Kontakt