Odder Kommune

En OpenPublic løsning som samler kommunens kommunikationskanaler - og tilbyder en brugervenlig selvbetjeningsplatform.

Med de stigende krav om digitalisering har danske kommuner de senere år oplevet en massiv digital udvikling med online selvbetjeningssystemer og kommune-profiler på de sociale medier.

Med over 7000 følger (31% af indbyggertallet i kommunen) følgere på Facebook og Instagram har Odder Kommune en af de mest velfungerende online tilstedeværelser blandt landets 98 kommuner. Og med deres nye website har den Østjyske kommune sammen med Mediaworkers skabt et unikt samlingspunkt for deres mange kanaler samt en integreret selvbetjening til kommunens godt 22.000 borgere.

Odder webløsninger 

Udfordringen

Inden samarbejdet med Mediaworkers var Odder.dk en uddateret og forældet platform, som derfor ikke opfordrede til nyt og spændende indhold for borgerne, som understøttede den succesfulde tilstedeværelse på de sociale medier.

Men hvordan skaber man et kommunalt site, der fungerer som samlingspunkt for de øvrige kommunikationskanaler, tilbyder borgerne en brugervenlig selvbetjening, og som er nem at vedligeholde for redaktørerne?

Ét website der samler kommunens aktiviteter

Odder.dk er bygget i Mediaworkers webløsning ’OpenPublic’, som er et gennemtestet og responsivt CMS-system, der er udviklet specifikt til de digitale behov på det kommunale marked.

Læs om OpenPublic der er implementeret hos en lang række danske kommuner.

Websitet er udviklet med OpenPublics simple og brugervenlige redaktørværktøj, så kommunens medarbejdere ikke længere skal bruge tid på den tekniske opsætning men i stedet på at berige de mange borgere med godt indhold.


Det har gjort tingene meget optimale for os. Vi kan tydeligt se en forbedring ifht. at have redaktører på, hvilket var meget vanskeligt med det gamle system. Vores medarbejdere er meget begejstrede, når vi underviser i det nye system.


– Claus Buur Rasmussen, Ledelse og Udvikling, Odder Kommune.


Kommunens kommunikationskanaler er samlet på det nye site, så alle kanaler nemt kan tilgås af brugerne. Det betyder også, at hjemmesiden indeholder et nyhedsfeed, der viser de nyeste opdateringer fra Facebook og Instagram, samt en Kultunaut-kalender, der samler de vigtigste begivenheder i den lille kommune. Med det store fokus på Odders sociale medier er websitet også komplet optimeret til både tablets og smartphones.


”Vi har i samarbejde udviklet en side hvor borgerne ved, at de altid kan finde den nyeste information og de vigtigste nyheder”
– Marie Toft Odgaard, Customer Success Manager, Mediaworkers

Sidst men ikke mindst er det nye website integreret med et brugervenligt selvbetjeningssystem. Derfor kan borgere og erhvervsdrivende i ro og mag styre alt fra fornyelse af pas og adresseændring til ansøgning om tilskud og erhvervslejemål.

Med få klik er det nu muligt at navigere rundt på hjemmeside og selvbetjening samt de sociale medier og i begivenhedskalenderen. Det betyder at borgerne, lige fra Norsminde Fjord i nord til Horsens Fjord i syd, i dag har et fælles samlingssted på nettet, der samler de lokale begivenheder og tilbyder nem selvbetjening på de kommunale områder.

Hjemmesiden er ekstremt vigtig og er blevet moderen for alle vores kommunikationskanaler.

– slutter Claus Buur Rasmussen fra Odder Kommune

Se løsningen til Odder Kommune her