Arbejdernes Andels Boligforening

En brugervenlig platform til ansatte og beboere

Referater fra seneste bestyrelsesmøde, regnskaber og andet leje- og boligadministration foregår i stigende grad digitalt. Derfor udviklede vi sammen med Arbejdernes Andels Boligforening en hurtig og brugervenlig Episerver løsning til gavn for foreningens mange beboere.


AABs nye site fungerer nu både som en nyhedskanal og foreningens ansigt udadtil samt som platform for selvbetjening og informationssøgning for organisationens beboere.

 

Episerver hjemmeside Mediaworkers

Fra det komplicerede til det simple

AABs tidligere system bestod af en ufleksibel og kompliceret platform med over 500 forskellige sider. Platformen opfordrede ikke til udviklingen af nye tiltag eller indhold, og den tilbød derfor ikke den rette hjælp og vejledning til beboerne. Beboere var derfor nødt til at få hjælp til mange forskellige opgaver gennem AABs administration i stedet for at løse dem selv på AAB hjemmesiden.

En række afdelingsbestyrelser havde selv oprettet selvstændige hjemmesider udenom AAB, som ikke altid blev vedligeholdt eller opdateret. Derfor er målet nu, at disse afdelinger vil benytte deres afdelings hjemmeside på AABs site og på den måde samle de mange afdelinger og skabe en fornyet fællesskabsfølelse.

En brugervenlig side der møder beboernes forventninger

Problemer med brugervenlighed opstår, når de egentlige brugere ikke opfører sig, som man forventer. AABs tidligere website forsøgte at favne alle beboer-segmenter, og det resulterede i en kompliceret side, som derfor ikke i fuld udstrækning blev brugt af beboerne.

Men hvordan identificerer man bedst segmenterne hos en mangfoldig forening med flere tusinde beboere, og hvordan indfrier man deres forventninger til en beboerforeningsside?

Mediaworkers inviterede AAB til en workshop, hvor vi sammen definerede deres segmenter. Her blev kvinder mellem 25 - 40 år identificeret som den nye hjemmesides primære målgruppe. Efterfølgende blev siden testet blandt 1200 beboere, der også bekræftede den valgte målgruppe, som Lone Brock fra AAB uddyber: 

Lone Brock AAB

Lone Brock, Ekstern Kommunikation, AAB

Vi havde ikke sagt til testpersonerne at målgruppen var kvinder mellem 25 – 40, for det er travle børnefamilier, der ikke har tid til at komme op til administrationen men skal kunne gøre det hjemmefra. Og det var lige præcis ved den gruppe, at svarprocenten var højest, så vi måtte jo have gjort et eller andet rigtigt.

Workshoppen gav AAB et større ejerskab over det digitale projekt og en større forståelse for deres målgruppes udfordringer. Samtidig blev den nye platform udviklet rundt om den primære målgruppe, som i dag har givet AAB den brugervenlige side, som deres beboere rent faktisk har lyst til at bruge.

 

Vi har kun fået positiv tilbagemelding på hastighed og brugervenlighed. Alle siger, at det er enormt nemt at finde rundt på siden - den er hurtig, og den ser godt ud.

- Lone Brock, Ekstern Kommunikation, AAB

Læs hvordan vi skaber værdi for organisation og kunder

En selvbetjeningsplatform der er let og anvendelig

Platformen giver nu let adgang til bl.a. referater af bestyrelsesmøder og kontaktinformationer, som er samlet på ét og samme sted. Derudover tilbyder platformen også brugervenlige værktøjer til selvbetjening, såsom bestilling af vasketider, betalingsservice, elektronisk opsigelse af lejemål og meget mere.

Bjarke Mediaworkers

Bjarke Andersen, Projektleder, Mediaworkers

På sigt bliver det en selvbetjeningsside, hvor beboerne ikke skal bruge tid på at skrive og ringe for at løse deres udfordringer. Det er blevet en strømlinet proces, hvor folk sparer en masse tid ved selv at gøre det. Vi har gjort de kedelige gerninger lidt nemmere ved at simplificere processen.

 

Uanset om det er medarbejdere fra AAB, boligrepræsentanter eller almindelige beboere, er der nu skruet op for brugervenlighed og anvendelighed. Det betyder, at sitet har langt færre sider og et større fokus på, at brugere hurtigt kan finde det, de søger.

Se løsningen her

Vil du vide mere om vores webløsninger?

Bjarke Bliksted Andersen

Customer Success Manager

bjarke@mediaworkers.dk

Tlf. 7734 7026