Vil du skabe indhold der har effekt?

Har du styr på at fremstille dit digitale indhold på en værdiskabende måde, så det har den ønskede effekt hos modtageren?

Husker du at tænke over, hvordan du fremstiller dit digitale indhold, så dit budskab slår igennem og når ud til modtagerne både på desktops og mobile enheder?

At fremstille det bedste indhold til de relevante digitale platforme på den rette måde handler om at tænke dit indhold ind i brugerens kontekst. Der skal være sammenhæng mellem de forskellige faktorer, hvis det skal have en udslagsgivende effekt hos modtageren. Der er kommet stigende fokus på UX gennem de seneste år, men der er samtidig kommet et stigende behov for at have fokus på indholdet, hvilket også kan ses i de mange diskussioner om indholdsstruktur på websites.  

Nedenstående giver dig nogle grundlæggende fif til, hvordan du skal strukturere dit indhold, så det får en stærkere effekt på de digitale platforme.

1.    Tilpas dit indhold, så det passer til konteksten

Du skal tilpasse dit indhold til konteksten. Få "retning" på dit indhold og dermed en bedre struktur. Det er vigtigt, at du husker at tænke dit indhold ind i den rette kontekst - og her gælder det både desktops og mobile devices. Du skal lave identisk indhold på tværs af dine digitale enheder. Grunden er, at du ofte vil opleve, at dine brugere springer fra enhed til enhed og det skal du sørge for at tilpasse dit indhold til.

2.    Præsentér dit indhold, så det giver brugeren mest værdi

Præsentér dit indhold hvor det giver værdi for brugeren. Eksempelvis, hvis man besøger dit website, hvilke informationer kunne være de mest interessante for brugeren at få i første omgang? Måske noget om din virksomhed og hvad det egentlig er I laver. Eller måske har den besøgende hørt lidt om jer, men har behov for hurtigt at finde frem til, om det er det rigtige site, som der navigeres rundt på.  

3.    Få struktur på dit indhold

Dit indhold skal struktureres, så det fortæller det vigtigste på dit site først. En måde hvorpå du kan forbedre effekten af dit indhold er f.eks. ved at tænke i de samme baner, som når du strukturer en nyhedsartikel; det vigtigste indhold placeres først og efterfølgende skal mindre og mindre relevant information præsenteres.

4.    Gør indholdet kort og overskueligt

Dit indhold skal være kort og overskueligt og løbende skal du huske at lave underskrifter og afsnit. Det gør det muligt for dine modtagere at skimme dit indhold og dermed hurtigt få overblik over, og det gør det samtidigt muligt for din læser at afkode og dermed ikke mindst forstå dit indhold.

Du skal samtidig have øget fokus på den visuelle fremstilling på sitet, så det får en stærkere effekt. Det visuelle er det første som fanger dine modtagere, og det er der, hvor du skal give dem lysten til at læse videre. Effektiv indhold skabes ikke kun gennem ord, det handler i lige så høj grad om den visuelle fremstilling af indhold. Og selvfølgelig er det vigtigt, at du husker på, at der skal være en stærk forbindelse mellem det visuelle på dit site og dit indhold - de skal underbygge og relatere til hinanden. 

Vil du vide mere?

Henrik Sejer Gelineck Berg

CEO

hsgb@mediaworkers.dk

+45 2033 1522

Kontakt