Micro moments - udnyt de afgørende øjeblikke

Micro-moments er de øjeblikke, hvor din kunde er modtagelig for dine tilbud.

Som leverandør skal du være klar med den rigtige information

- netop, når forbrugeren efterspørger dine services. Nu, hvor smartphonen er vores trofaste følgesvend, opstår de øjeblikke oftere end nogensinde før. Så snart vi vil undersøge, finde eller købe noget, går vi straks på nettet – uanset, hvor vi befinder os. Som leverandør gælder det derfor om at levere et skarpt og relevant budskab i netop disse øjeblikke, micro-moments, hvor forbrugeren er åben for vores input.

Micro-moments er muligheder

En smartphone gør det muligt straks at agere på næsten enhver impuls og skaffe sig mere viden, finde et sted, et produkt eller en service.  I disse sekunder, hvor vi føler behovet, er vi som kunder modtagelige over information og tilbud, vi oplever som relevante og af god kvalitet.  Om du er god til at udnytte disse såkaldte micro-moments bliver stadigt mere afgørende for, om du vinder kampen om kunderne.

Se Googles film om micro-moments

 

Proces på tværs af enheder

Et eksempel på et micro-moment kan være en situation, hvor noget går i stykker. Vi får et pludseligt behov for enten at få repareret tingen eller at købe en ny. Den typiske reaktion er, vi straks griber vores smartphone, går på nettet og søger efter det, vi mener kan løse situationen.  Som leverandør gælder det om at have forudset dette micro-moment.

Når vi er interesseret i en vare eller en service, gennemgår vi ofte flere faser, før vi køber. Vi starter med en bred research og indsnævrer derefter vores søgning frem mod den vare og den leverandør, vi i sidste ende vælger. I denne proces bruger vi tit både vores smartphone, tablet og pc.  

Den store udfordring som leverandør er derfor at have overblik over, hvilke faser, kunderne typisk gennemgår. Og derefter at tilbyde information, som kunden oplever som relevant i forhold til den fase, hun befinder sig i – og som fungerer godt på alle enheder.

Skab overblik over dine micro-moments

Sådan kortlægger du din virksomheds micro-moments:

  1. Find ud af hvilke momenter i kundens proces, I kan udnytte
  2. Identificer de momenter, der kan skabe særlig værdi – for kunden og for dig
  3. Sæt dig ind i kundens situation i det enkelte micro-moment
  4. Forstå den sammenhæng, du skal levere inden for – fx om varen er på lager i webshoppen lige nu, eller om kunden kan hente varen i dag i en fysisk butik
  5. Mål på og optimer forbrugerens rejse gennem dine løsninger

Lad Mediaworkers hjælpe dig med at udnytte dine micro-moments

SEO / SEM Konsulent

Sonny Leach

sl@mediaworkers.dk

Tlf: 7027 8100

 

Kontakt