Er din hjemmeside klar til Googles Mobile-First indexing?

Søgegiganten har annonceret at din søgeværdi kan blive forringet, hvis din mobilvenlige side ikke har tilstrækkeligt med indhold

Google Mobile First Mediaworkers

Beskeden er klar: Din mobilside
bør optimeres nu


Du har lagt mange timer i at SEO-optimere din hjemmeside. Med præcision og omhu har du fået kortlagt dine søgeord og inkorporeret dem på alle de rigtige sider. Du høster endelig frugten af det hårde arbejde gennem gode rangeringer på søgemaskinen. Men med Googles Mobile-First indexing tiltag kan du risikere en forringelse af din søgeværdi hvis din desktop-side (din side som den ser ud på en computer) har mere indhold end din mobilside (din side som den ser ud på smartphones).

Med en effektiv analyse af din mobilside, kan du både beholde og forbedre din søgeværdi, så du er klar til 2017.

Vi har ridset de vigtigste områder op herunder, som du skal forholde dig til, samt hvad du kan gøre for at teste din egen mobilside.

Hvad hvis jeg ikke har en mobilside?

Ifølge Google kan du være helt rolig. Har du ikke en mobilside vil søgemaskinen fortsætte med at vurdere din søgeværdi ud fra din desktop-side.

Vi vil dog altid anbefale en mobilvenlig version af din side, da søgninger på mobil, ifølge Google, allerede har overhalet computeren som den foretrukte metode til internetsøgninger.

Mobile-First indekseringen kan forringe din søgeværdi

Google begynder nu at rangere din hjemmeside efter indholdet på mobilsiden, også selvom en søgning foregår på computer. Derfor risikerer du at komme bag de konkurrenter, der har optimeret deres mobilsider. Det kan tage lang tid at opbygge den placering på søgemaskinen som du havde før, derfor er beskeden også klar: Din mobilside bør optimeres nu.

Kort og godt kan det siges, at din mobilside nu får større indflydelse på din Google placering end din desktop-side. Skiller din mobilside sig markant ud fra din desktop-side, risikerer du færre besøgende på din side, fordi din Google rangering kan blive forringet.

En responsiv strategi sikrer din søgeværdi

Mange er under det indtryk at computeren stadig er den folk bruger mest til at surfe rundt. Derfor bliver det gode indhold ofte skrevet til computeren og ikke nødvendigvis overført til mobilsiden, hvis de to sider er separate.

Google foreslår at man får et responsivt webdesign, der kort sagt betyder at din server altid sender det samme indhold hen til din mobilside, når du opdaterer din hjemmeside med indhold. Har du ikke et responsivt design, og en mobilside der ikke har lige så meget indhold som din desktop-side, kan det betyde en forringelse af din søgeværdi.

Sådan gør Google: Når Google indekserer din side, kigger den eksempelvis på forsiden af din mobilside, og sammenligner den med forsiden på din desktop-side. Hvis der findes mindre indhold på mobilsiden kan det potentielt gå ud over din placering på søgemaskinen. Det kan eksempelvis være færre blogindlæg eller produkter på mobilsiden end der findes på desktop-siden. Derfor lyder rådet kort og godt: Sørg for at opdatere indhold på begge sider og på samme tid.

 

SEO Mobile First Mediaworkers

 

Hvad kan du gøre? 2 brugbare værktøjer til enhver hjemmeside

Test hvor din trafik kommer fra: Med Google Analytics kan du få et overblik over hvor meget af din trafik der kommer fra henholdsvis computer, mobil og tablet. Tallene fortæller dig altså hvor stor betydning mobile søgninger kan have for netop din hjemmeside og derfor også din virksomhed.

Find data på Google Analytics

 

Test om din side allerede er mobilvenlig: Du kan nemt og hurtigt teste om din hjemmeside allerede er mobilvenlig. Du skal blot indsætte din hjemmesides URL, og så analyserer Google din side, og fortæller dig om du bør optimere din side eller ej.

Test min sides mobilvenlighed

Mobile first Mediaworkers Google

Adskiller din mobilside sig markant fra din desktop-side, kan det være nødvendigt med en ekstern vurdering af din side, inden din søgeværdi potentielt forringes. Hos Mediaworkers får du den rette viden til at skabe større eksponering, der tiltrækker flere besøgende til din side.

Har du brug for hjælp til at optimere din mobilside, eller har du spørgsmål til søgemaskineoptimering? Så er du altid velkommen til at kontakte os på Tlf.: 7027 8100