5 grunde til at du bør lade dig inspirere af Design Thinking og prototyping

Tør du udfordre dine antagelser om hvad den rigtige udfordring og løsning er? Hvis du gør, så bør du lade dig inspirere af design thinking. Læs mere om hvorfor du bør udfordre din vanetænkning ved at hente inspiration fra design thinking.

1. De mest førende virksomheder gør det

IDEO er verdens førende koncept- og innovationsbureau, og stod i 1981 bag Apples første mus. De var nogle af de første, som i en kommerciel kontekst forstod at de indledende brugercentrerede designfaser med brugerforståelse, prototyping, workshops m.m. var altafgørende, da det er her de mest værdifulde og innovative idéer undfanges. IDEOs Design Thinking tilgang, har siden spredt sig internt hos et væld af virksomheder, også på ledelsesniveau og er ikke kun fokuseret på produktudvikling, men på hele virksomhedens aktiviteter. Her er et par eksempler:

  • IBM er også en pioner på design thinking fronten, og ansatte sidste år 1100 designere på tværs af virksomheden til at arbejde med design thinking.

  • AirBnB bygger hele deres forretning på design thinking. Nye medarbejdere sendes eksempelvis på en rejse inden for de første uger af deres ansættelse, hvor de skal sætte sig i kundens sted og rapportere indsigt tilbage til virksomheden. De opfordres desuden til at designe og launche nye funktionaliteter på deres første dag. Det handler om at lære og fejle hurtigt.

2. Du lærer at fejle før det bliver for dyrt

Ved at arbejde tæt sammen med kunderne og brugerne igennem en iterativ co-creation proces baseret på design thinking, hvor et koncept bygges og testes hurtigt inden for rammerne af kundebehov, forretning og teknologi sikrer du at den rigtige løsning findes før den sættes i produktion. Hvis en løsning ikke er afstemt med brugerne og kunderne, og dette først opdages sent i produktionsfasen, så er det ofte for dyrt at skifte retning. Løsningen er dermed dømt til at fejle. Derfor handler det kort sagt om at fejle hurtigt og afstemme løsningerne med brugerne tidligt.

3. Du undgår at sidde fast i rutiner

Det er ikke unaturligt at en virksomhed eller en organisation først opdager og handler på behovet for forandringer, når det er for sent. Det er der en forklaring på. Jo mere en virksomhed får etableret faste rutiner og aktiviteter, desto færre spørgsmålstegn stilles der ved de valg der træffes, og man bliver fanget i en indefra-ud tænkning. Faren ved inde-fra ud tænkning er at man ikke har en føling ens brugere og kunder, som konstant udvikler sig, da de drives af irrationel adfærd og følelser. Hvis brugerne hele tiden holdes tæt på virksomheden, kan det fungere som en afgørende kilde til nytænkning og indsigt.

4. Statistikkerne taler for det

Værdien af statistikker skal som regel tages med et gran salt, da de ikke fortæller hele historien, fordi brugernes motivationer og frustrationer er umulige at kvantificere. Dette gælder også for nedenstående tal, men de indikerer dog at der en kæmpe værdi at hente ved at opnå en dybere brugerforståelse:

  • For hver krone, der investeres i en forbedret kundeoplevelse giver 3 kroner igen.
  • 88% af online kunder fortæller at de ikke vender tilbage til hjemmesider, der ikke er brugervenlige
  • 70% af online forretninger fejler på grund af dårlig usability.
  • 95% af brugere mener god UX betaler sig.
  • Det er 6 gange dyrere at få en ny kunde end det er at beholde en eksisterende.
  • 38% af brugere vil holde op med at anvende en hjemmeside, hvis layoutet og indholdet ikke er attraktivt.
  • Blandt designbaserede virksomheder i det amerikanske aktieindeks S&P 500 er der en 219 pct. bedre performance end hos deres konkurrenter målt på væksten i aktieværdien over en 10-årig periode.

Design thinking mediaworkers

5. Det giver dig konkurrencefordele

Den nye indsigt, der kommer igennem en empatisk tilgang til brugerne og udfordring af dine antagelser gør at du vil være hurtigere til at identificere forretningsmuligheder og holde dig foran dine konkurrenter. De virksomheder, som vil stå som sejrsherrer inden for den digitale økonomi vil være dem, der fokuserer på mennesket før teknologien. Ved at afdække brugenes sande behov og bruge teknologi til at udvikle løsninger der imødekommer disse vil virksomhederne høste konkurrencefordele i form af mere tilfredse kunder, lavere omkostninger og højere profit.

Jo mere brugervenlige vil dine digitale løsninger blive, desto mere vil brugerne elske det du gør. Hos Mediaworkers er vi specialiserede i at levere dyb brugerindsigt og gennemtænkte digitale løsninger. Vi hjælper virksomheder, organisationer og kommuner med at idéudvikle, afklare og teste digitale oplevelser, løsninger og produkter med empati, design thinking og prototyping.

Hent vores gratis design kort og læs mere om vores koncept- og UX-forløb.

Hør mere om design thinking og prototyping

Henrik Sejer Gelineck Berg

CEO

hsgb@mediaworkers.dk

+45 2033 1522

Kontakt