Google+ kommer også til virksomheder

Sociale medier1. juni, 2011
Google plus til virksomheder

Google+ har fået en rigtig positiv lancering. På omkring en måned blev de første 20 mio. brugere registreret. Og nu overvejer marketingfolk overalt i verden, hvordan de kan hoppe med på vognen. 

Til trods for at Google+ i første omgang kun kan anvendes af privatpersoner, var der kort tid efter lanceringen mange virksomheder, som alligevel oprettede profiler på Google+. Det fik Google til at opprioritere udviklingen af deres virksomhedsprofiler til Google+, så virksomheder kan forvente adgang i slutningen af 2011. Det er en stor ændring i forhold til Googles første planer med projektet.

Storm fra virksomheder

Google advarede allerede inden lancering virksomheder mod at oprette sig som beta testere på Google+, fordi Google i første stadie arbejder med privatbrugere til at teste systemet. Det skyldes naturligvis, at Google+ først og fremmest er et socialt netværk. Men det har hele tiden været planen, at virksomheder også skal have sin plads i det sociale netværk. Product Manager, Christian Oestlien, fortæller til techmagasinet Mashable d. 7. juli 2011: "Den forretningsoplevelse, vi er i gang med at udvikle, skal klart overgå privatbrugernes profiler i forhold til nytteværdi for virksomheden" og uddyber "Vi beder om jeres tålmodighed, mens vi arbejder på det. I mellemtiden vil vi fraråde forretninger at bruge privatprofiler for at arbejde med Google+. Vores juridiske team vil aktivt lukke profiler, som ikke er private." Efter i flere omgange at have advaret virksomheder mod at oprette sig besluttede Google at lukke flere virksomhedsprofiler blandt andet Mashables. Det har ført til flere online diskussioner, hvor virksomheder brokker sig over ikke at kunne være med.

Diskussionerne har imidlertid vist Google, at der er stor værdi i en mere social søgemaskineoptimering, og derfor har de valgt at opprioritere udviklingen for virksomhedssider på Google+. I første omgang kunne virksomheder tilmelde sig som betatestere, men efter en ren tilmeldings-storm fra håbefulde virksomheder har Google nu besluttet, at de ikke vil begrænse antallet. Det betyder formentlig, at det bliver muligt for danske virksomheder at komme på Google+ allerede i slutningen af 2011.

Virksomheder på Google+ kan forvente dyb integration med Analy-tics samt bedre og mere nuancerede muligheder for at dele indhold. Men Googles stærkeste kort har altid været deres søgealgoritmer, og de ser ud til at blive endnu stærkere. Meningen er, at søgninger skal blive endnu mere socialt orienteret ved at individualisere dem i forhold til ens sociale omgangskreds. Godt relevant indhold, som venner har anbefalet kommer således tydeligere frem i søgninger. Bonuseffekten er, at Google yderligere begrænser værdien af store linkfarme og spam-links uden reel værdi for brugerne.

Modtag WebAdvisor

Du kan gratis modtage vores trykte avis "WebAdvisor", tilmeld dig blot adresselisten. Så sender vi avisen til dig!

Tilmeld dig nu Download seneste udgave

Søg

Relaterede artikler

Følgende artikler kunne også have din interesse